ادویه جوز هندی چه خاصیت هایی دارد

خواص جوز هندی

طبع و خواص جوز هندی برای رحم برای پسردار شدن لاغری قلب پوست یبوست اسهال جوش و آکنه
جوز هندی یکی از انواع ادویه های بسیار معروف و پر مصرف در سراسر جهان است که برای سلامتی بدن خواص بسیار زیادی دارد.

خاصیت های جوز هندی

سلامت قلب

یکی از خواص مهم ادویه جوز هنید این است که برای سلامتی قلب بسیار مناسب است. اخیرا محققین در مطالعاتی که بر روی حیوان های آزمایشگاهی انجام شده است به نتایجی رسیده اند که مصرف فراورده های جوز هندی با دوز بالا می تواند باعث کاهش یافتن کلسترول و تری گلیسیرید بالا در خون شود و در نتیجه باعث کاهش یافتن احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی شود.

سلامت دستگاه گوارش

همانطور که مطمئنا می دانید جوز هندی از ادویه هایی محسوب می شود که طبع گرمی دارد و به همین دلیل برای سلامتی و بهبود عملکرد دستگاه گوارش مفید می باشد ، مصرف جوز هندی برای درمان اسهال و نفخ شکم در کودکان نیز مفید است. البته کسانی که زخم معده دارند بهتر است در مصرف این ادویه زیاده روی نکنند.

تقویت قوای جنسی

جوز هندی به دلیل داشتن طبع گرم برای تقویت قوای جنسی و همچنین تقویت میل جنسی مناسب است و در تحقیقات و آزمایش هایی که روی حیوانات انجام شده است ثابت شده است که جوز هندی می تواند باعث تقویت قوای جنسی شود.

بهبود خلق و خو

جوز هندی از ادویه هایی محسوب می شود که در طب سنتی برای درمان بی خوابی و به عنوان آرامش بخش طبیعی تجویز می شود. ضمنا در مطاعات حیوانی مشخص شده است که مصرف جوز هندی می تواند به بهبود خلق و قو و تقویت روحیه نیز کمک شایانی کند.

کاهش قند خون و دیابت

نتیجه مطاعاتی که اخیرا روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شده است نشان می دهد که مصرف عصاره جوز هندی با دوز بالا می تواند به کاهش قند خون کمک کند. علاوه بر این مصرف جوز هندی باعث می شود که لوزالمعده عملکرد بهتری داشته باشد و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

کاهش خطر آلزایمر و تقویت حافظه

مصرف جوز هندی به دلیل وجود ماکلیگنان موجود در این ادویه برای تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز بسیار مفید است. ضمنا مصرف درست جوز هندی در یک رژیم غذایی مناسب می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های شایعی همچون آلزایمر شود.

پوکی استخوان

یکی دیگر از خاصیت های مصرف جوزهندی سلامت استخوان های بدن می باشد. جوز هندی حاوی مقادیری کلسیم است که برای سلامت استخوان بسیار مفید است، علاوه بر این مصرف این ادویه برای پیشگیری از بیماری های مانند پوکی استخوان نیز بسیار مفید است.

زیان های جوز هندی

سقط جنین

یکی از نکات مهمی که باید در مصرف جوز هندی در نظر داشته باشید این است که خانم های باردار حدالامکان از مصرف این ادویه خودداری کنند زیرا مصرف زیاد جوز هندی می تواند باعث سقط یا ایجاد نقایص مادرزادی در جنین شود، ضمنا بهتر است در دوران شیردهی هم از این ادویه استفاده نشود.

منابع : جوز هندی و خواص آن