خواص خام خوردن بادمجان برای کودکان و طب سنتی

خواص بادمجان

خواص بادمجان خام خوردن برای کودکان دیابت سفید در بارداری کلاهک بادمجان پوست بادمجان مضرات توگا برای کبد و نقرس ماسک پوست

یکی از خواص بادمجان جلوگیری از ایجاد چین و چروک روی پوست است. بادمجان جزء مواد غذایی به شمار می آید که حاوی مقادیر زیادی آب است. کم شدن آب موجود در بدن باعث خشک پوست و در نتیجه می تواند به ایجاد چین و چروک روی پوست بیانجامد.

مصرف متعادل بادمجان می تواند ذخیره آب بدن را به میزان قابل توجهی تامین کند. در نتیجه با مصرف مواد غذایی مانند بادمجان می توانیم از خشکی پوست و مشکلاتی مانند چین و چروک زودرس روی پوست جلوگیری کنیم.

بادمجان حاوی مقادیری آهن و مس است که این دو ماده معدنی برای ساخته شدن گلبول های قرمز در بدن ضروری هستند. توصیه می شود بادمجان را برای دریافت این دو ماده معدنی به صورت پخته مصرف کنید و از سرخ کردن آن بپرهیزید.

بادمجان كه به عربي بادنجان ناميده مي شود گياهي است يكساله و داراي ساقه نسبتا ضخيم و پوشيده از كرك .ارتفاع ساقه آن تا 70 سانتيمتر مي رسد . برگهاي آن بيضي شكل با نوك باريك و گلهاي آن بنفش رنگ است . ميوه اين گياه دراز و باريك و يا گرد ، برنگهاي بنفش ، سياه ، زرد و سفيد ديده مي شود .

بادمجان یا بادنجان یکی از انواع میوه های محبوب تیره بادنجانیان است که خواص درمانی بسیاری دارد، برای آشنایی بیشتر با خواص و مضرات بادمجان در ادامه با وبلاگ سوآپ همراه باشید.

خاصیت های بادمجان

 

سلامت دستگاه گوارش

بادمجان حاوی مقادیر غنی از فیبر می باشد و به همین دلیل می تواندبه بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک شایانی می کند. علاوه بر این فیبر موجود در بادمجان برای بهبود معده درد و هضم آسان تر غذا نیز کاربردی می باشد.

پاک سازی پوست صورت

بادمجان حاوی مقادیر غنی از فیبر غذایی، انواع ویتامین ها و مواد معدنی مفید می باشد و به همین دلیل می تواند به پاک سازی خون و روده ها کمک شایانی کند. پاک سازی و سم زدایی خون به پاک سازی پوست و درخشان تر شدن پوست کمک می کند.

درمان کبد چرب

نتیجه تحقیقات اخیر محققین نشان داده است که بادمجان حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی می باشد که برای پا ک سازی و سم زدایی کبد بسیار مفید هستند. علاوه بر این بادمجان می تواند به درمان بیماری های شایع کبدی مثل کبد چرب نیز کمک کند.

لاغری و کاهش وزن

اولین دلیل استفاده از بادمجان در رژیم های لاغری کالری بسیار پایین این میوه می باشد. علاوه بر این بادمجان چربی بسیار کم و فیبر بسیار بالایی دارد. استفاده از بادمجان به صورت کباب شده و آبپز می تواند به لاغری کمک کند.

دلیلی دیگر استفاده از بادمجان برای کاهش وزن فیبر غنی این میوه می باشد. همانطور که می دانید مواد غذایی دارای فیبر بالا ، پس از مصرف مدت زمان بیشتری به فرد احساس سیری می دهند و به همین دلیل از پرخوری جلوگیری می کنند.

درمان کم خونی

با مصرف بادمجان می تواند کم خونی و علائم آن را تا حدودی از بین ببرید. بادمجان حاوی آهن و مس می باشد و به همین دلیل می تواند به افزایش تولید گلبول های قرمز کمک کند که در نتیجه به درمان کم خونی منجر می شود.

درمان شوره سر

برای درمان شوره سر نیز می توانید روی کمک بادمجان حساب کنید. مصرف خوراکی و موضعی بادمجان به دلیل وجود انواع ویتامین ها و مواد معدنی بسیار مفید می تواند مشکلاتی مثل شوره سر، پوسته پوسته شدن و خارش سر را درمان کند.

درمان یبوست

بادمجان حاوی منابع غنی از فیبر می باشد که پس از مصرف به بهبود روند حرکات روده ای کمک شایانی می کند و به همین دلیل می تواند باعث پیشگیری و درمان یبوست شود. علاوه بر این مصرف بادمجان برای درمان بواسیر هم مفید می باشد.

جوان سازی پوست صورت

برای درمان چین و چروک های پوست صورت می توانید از پوست بادمجان استفاده کنید. پوست بادمجان حاوی مقادیر غنی از آنتی اکسیدان های قوی می باشد که علاوه بر اینکه از پیری زودرس جلوگیری می کند باعث می شود چین و چروک های روی پوست نیز از بین بروند.

کاهش فشار خون

یکی از خاصیت های کمتر شناخته شده بادمجان این است که در صورتی که به صورت صحیح در یک رژیم غذایی مناسب قرار بگیرد می تواند به درمان فشار خون بالا کمک کند. دلیل این امر فیبر بالا و انواع فلاونوئیدهای موجود در بادمجان می باشد.

بهبود سلامت قلب

خواص بادمجان باعث می‌شود که مصرف آن برای سلامت قلب مفید باشد. که یکی از این خواص، میزان فیبر بالا بادمجان است. طی تحقیقات اثبات شده که فیبر باعث کاهش وجود کلسترول بد LDL در بدن و تحریک جذب کلسترول خوب HDL می‌شود. تعادل کلسترول در بدن بر اساس غذاهایی که می‌خوریم و با استفاده از یک نسبت (نسبت کلسترول کل به HDL) به طور مداوم در حال نوسان است. هرچه کلسترول HDL بیشتر باشد، وضعیت بدن از نظر سلامت بهتر خواهد بود. کاهش سطح کلسترول LDL می‌تواند از حمله قلبی، سکته مغزی و تصلب شرایین جلوگیری کند. همچنین، بیوفلاونوئیدهای موجود در بادمجان برای کاهش فشار خون بسیار عالی هستند که باعث کاهش فشار و استرس سیستم قلبی و عروقی می‌شوند و از این طریق سلامت قلب را بهبود می‌بخشند.

مؤثر در کنترل دیابت

برنامه ملی آموزش دیابت مؤسسه ملی سلامت ایالات متحده و انجمن دیابت آمریکا رژیم غذایی مبتنی بر بادمجان را به عنوان گزینه‌ای برای کنترل دیابت نوع ۲ توصیه می‌کنند. بادمجان به دلیل داشتن فیبر زیاد و مقادیر کم کربوهیدرات‌های محلول، ماده غذایی ایده آل برای کنترل این بیماری است. خواص بادمجان‌ها باعث می‌شود این میوه به عنوان تنظیم‌کننده فعالیت گلوکز و انسولین در بدن مفید باشد. وقتی سطح انسولین پایدار باشد، بدن دچار نوسان‌های شدید در قند خون نمی‌شود، بنابراین از عوارض جانبی خطرناک دیابت جلوگیری می‌شود.

جلوگیری از تولد نوزاد نارس

بادمجان منبع غنی از اسیدفولیک است، که آن را به یک میان وعده خوشمزه و مفید برای زنان باردار تبدیل می‌کند. مقادیر کافی اسیدفولیک به طور مستقیم نوزادان را در مقابل نقص در کانال‌های عصبی محافظت می‌کند. بنابراین همیشه توصیه می‌شود که مادران باردار با توجه به شرایط داخل رحم، میزان دریافت اسیدفولیک را افزایش دهند!

کمک به کاهش وزن

از آنجایی‌ که بادمجان‌ها چربی کم و آب زیادی دارند، برای افرادی که سعی در کاهش وزن یا مقابله با چاقی دارند، غذایی بسیار سالم هستند. همچنین فیبر بسیار حجیم است، به این معنی که مانع از انتشار گرلین می‌شود، هورمونی که به ذهن اعلام می‌کند، دوباره گرسنه هستیم. با توجه به میزان فیبر موجود در بادمجان، یکی از خواص آن، این است که به کاهش اشتهای ما کمک می‌کند.

کمک به مقابله با سرطان

Solasodine Rhamnosyl Glycosides، عصاره‌ای است که در پوست بادمجان یافت شده و به عنوان یک درمان موضعی در کشتن سلول‌های سرطانی پوست شناخته می‌شود. طبق گزارشی که در سال ۲۰۱۱ در ژورنال بین‌المللی پزشکی بالینی ارائه شد، دو مورد تحت بررسی، نشان دادند كه در صورت استفاده موضعی از این عصاره در فرمولاسیون كرم، معالجه سرطان‌های پوستی غیر ملانومایی با پیشرفت قابل‌توجهی مواجه می‌شود.

آشنایی بیشتر با بادمجان

بادنجان مقوی معده، بازکننده‌ی انسدادها و گرفتگی‌های مجاری عروق بوده و مصرف آن با سرکه قابض شکم، مدر بول (ادرار) و با روغن ملین طبع است. بادنجان مسکن دردهای گرم، خوشبوکننده عرق و برطرف‌کننده بدبویی زیر بغل و کنج ران بوده، پاشیدن دنباله‌های خشک بادنجان بر موضع بواسیر و سایر امراض مقعد که با روغن بادام تلخ یا روغن بنفشه و یا بابونه چرب شده باشد مفید است.

شستشوی دست و پا با آب سیاه حاصل از خیساندن بادنجان برای رفع و خشک کردن عرق دست و پا مفید بوده و مصرف خاکستر بادنجان سوخته با سرکه به صورت خمیر، در زدودن زگیل موثر است. مالیدن تخم ساییده بادنجان رسیده و کاملاً پخته شده، همراه با موم و روغن بر شقاق میان انگشتان پا و پاشنه پا بسیار موثر بوده و برطرف‌کننده فوری این عارضه است.

عوارض مصرف طولانی و بدون مصلح

از دیدگاه طب سنتی طبیعت بادنجان گرم و خشک در درجه دوم یا سوم است و مصرف مداوم آن بدون به کار بردن مصلحات آن، به سبب غلبه‌ی خشکی باعث ایجاد سودا و بیماری سودایی می‌شود، و پوست را بدرنگ، سیاه و یا زرد می‌کند.

بادنجان کوچک (نارس) باعث ایجاد لکه‌های سیاه صورت، سردرد و جوش‌های دهان می‌شود. وجود آلکالوئید سولانین حتی مقادیر کم آن در معده‌های ضعیف ممکن است اختلالات مسمومیتی ضعیفی ایجاد کند.

مصرف زیاد و به تنهایی بادنجان امکان ایجاد درد پهلو، زهار، بواسیر و درد چشم سوداوی را در پی خواهد داشت. به همین علت پخت آن با گوشت و روغن و گاهی با سرکه یا آب انار ترش و شیرین توصیه شده است. مصرف بیش از حد بادنجان رنگ چهره را تیره می‌کند، همچنین تولید سودا در بدن را زیاد کرده و موجب بواسیر می‌شود.

انجمن تحقیقات طب سنتی ایران عنوان می‌کند: برای دفع و یا کاهش عوارض بادنجان طبق گفته حکیمان طب سنتی، بهتر است بادنجان قبل از مصرف برش داده شده و تمام قسمت‌های آن نمک مالیده شود، سپس 2 تا 3 ساعت در آب سرد قرار داده شده تا آب سیاه یا زرد آن خارج شود

و این امر تکرار شود تا دیگر آب سیاهی خارج نشود، سپس بادنجان‌ها را کاملاً شسته و با گوشت بره و بزغاله جوان یا مرغ جوان فربه و روغن گاو تازه طبخ کند، یا در روغن سرخ کرده و بپزند سپس با سرکه یا آب انار یا آب‌غوره که مصلح و دافع سُدّه (گرفتگی) هستند مصرف شود.

همچنین ببینید :