طرز تهیه کباب لقمه دستی رستورانی کارخانه ای به روش رضا لقمه

در منوی غذایی کبابی های ما هم کباب لقمه ای هست ولی کباب لقمه ای ما همان کباب کوبیده است که در اندازه های کوچک به سیخ کشیده می شود اما کباب لقمه ای لبنانی ها کاملا متفاوت است.

لبنانی ها در واقع همان کباب تابه ای را به شکل کباب لقمه ای درآورده و در روغن سرخ می کنند. البته این کباب نان و سس مخصوص هم دارد که روی نان مالیده می شود.

کباب لقمه ترکیه‌ای، یکی دیگر از کباب‌های خوشمزه و با طبخی ساده است که مزه‌ای متفاوت داشته و شما را از یکنواختی طعم کباب‌ها نجات می‌دهد.

کباب لقمه ای یکی از انواع کباب های پر طرفدار ایرانی است که بیشتر در رستوران های سنتی سرو می شود. البته این کباب خوشمزه مانند کباب تابه ای بیشتر از رستوران ها در منازل تهیه و سرو می شود. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر کباب لقمه ای تهیه نمایید.


مواد لازم کباب لقمه


گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم

پیاز درشت ۱ عدد

سبزی خشک معطر ۱ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

آرد سوخاری ۱ قاشق غذاخوری

نمک ۱ قاشق چایخوری

فلفل ۱/۲ قاشق چایخوری

روغن مایع ۴ قاشق غذاخوری


طرز تهیه کباب لقمه


برای تهیه کباب لقمه مجلسی پیاز را رنده کرده و آب آن را بگیرید. گوشت پیاز را همراه با نمک و فلفل به گوشت چرخ کرده اضافه کنید و مواد را به مدت ۱۰ دقیقه خوب ورز دهید. سپس سبزی‌های معطر و زغفران دم کرده را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید و کمی ورز دهید تا مواد مخلوط شوند. حتما از سبزی خشک استفاده کنید تا آب سبزی‌ها موجب وا رفتن گوشت نشود. 

آرد سوخاری را در این مرحله به مواد اضافه نمایید. پس از اضافه کردن آرد سوخاری، مواد را زیاد هم نزنید و فقط در حد مخلوط شدن آن را هم بزنید. مایه کباب را ۱۰ دقیقه داخل فریزر قرار دهید تا مواد منسجم شوند.

در این قسمت شما سه روش مختلف را می‌توانید برای طبخ این کباب بکار ببرید. روش اول این است که سیخ‌های چوبی کوچک را از قبل در آب خیس کنید که هنگام حرارت دیدن، نسوزد. از گوشت به اندازه یک نارنگی کوچک برداشته و کمی با دست به آن فشار دهید تا رطوبت گوشت گرفته شود، سپس آن را شکل داده و به سیخ بکشید. سیخ‌ها را درون ماهیتابه‌ای که در آن روغن ریخته اید قرار دهید تا با حرارت ملایم و در حالی که در ماهیتابه باز است کباب‌ها آرام سرخ شوند.

روش دوم این است که از گوشت به اندازه یک نارنگی کوچک برداشته و در دست مانند کتلت آن را فرم دهید و درون ماهیتابه‌ای که در آن روغن ریخته اید قرار دهید تا کباب‌ها با حرارت ملایم و در حالی که در ماهیتابه باز است سرخ شوند.

روش سوم این است که این کباب را درون فر یا روی آتش ذغال تهیه کنید. در این صورت در مدت زمان کباب کردن باید روغن یا کره آب شده را مرتب روی کباب‌ها بزنید تا کباب لقمه‌ها خشک نشوند. در صورت دلخواه می‌توانید چند گوجه نیز کبابی یا سرخ کنید و به همراه این کباب صرف کنید.


طرز تهیه کباب لقمه

طرز تهیه کباب لقمه رستورانی کارخانه ای با سویا خانگی با سویا با گوشت و سویا لبنانی با گوشت مرغ خانگی با مرغ رضا لقمه دستی خوشمزه دولی لقمه تبریزی

کباب لقمه ای یکی از انواع کباب های خوشمزه ایرانی است که مانند کباب تابه ای ساده نوعی کباب خانگی محسوب می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی ایرانی در ادامه با سوآپ سافت همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده۵۰۰ گرم
گوجه فرنگی۴ عدد
پیاز سفید۲ عدد بزرگ
سبزی معطر۱ قاشق غذاخوری
آرد سوخاری۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
روغن و سیخ چوبیبه مقدار لازم

دستور پخت کباب لقمه ای

مرحله اول

برای تهیه کباب لقمه خانگی ابتدا پیازها را پوست می گیریم و می شوییم و رنده ریز می کنیم و داخل صافی می ریزیم و آب آن را خوب می گیریم و داخل کاسه ای می ریزیم و گوشت را به آن اضافه می کنیم و کمی فلفل سیاه و نمک نیز روی گوشت می پاشیم.

مرحله دوم

سپس شروع می کنیم به ورز دادن تا طعم دهنده ها به گوشت مزه بدهند.بعد هر نوع سبزی معطری که داریم (ترخون،ریحان و…) مثل جعفری تازه را به گوشت اضافه می کنیم و زعفران دم کرده و آرد سوخاری را نیز در آخر به مایه کباب می افزاییم.

مرحله سوم

حالا خوب مایه را با دست ورز می دهیم تا مواد کاملا به خورد گوشت برود و منسجم شود.روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و داخل یخچال قرار می دهیم تا به مدت ۲۰ دقیقه استراحت کند.سیخ های چوبی را نیز داخل آب ولرم قرار می دهیم.

مرحله چهارم

مدت زمان خیس خوردن سیخ های چوبی باید حداقل ۱۰ دقیقه باشد تا زمان پخت کباب ها نسوزند. در ادامه تابه ای را روی شعله می گذاریم و کمی روغن داخل آن می ریزیم و حرارت را کم می کنیم تا به مرور زمان روغن داغ شود.

مرحله پنجم

کاسه محتوی مایه کباب لقمه را از یخچال بیرون می آوریم و مایه کباب را مجددا چند دقیقه با دست ورز می دهیم، سپس مایه کباب را به سیخ می کشیم و زمانیکه روغن داغ شد سیخ ها را به ترتیب داخل تابه می چینیم تا پخته و سرخ شوند.

مرحله ششم

یک طرف کباب ها که سرخ شد سیخ ها را بر می گردانیم تا طرف دیگر کباب ها نیز سرخ شود. در حین سرخ شدن کباب گوجه فرنگی ها را می شوییم و از وسط نصف می کنیم و در فضای خالی تابه قرار می دهیم تا سرخ شوند.

مرحله هفتم

می توانیم در آخر که همگی کباب ها را سرخ کردیم روی آن ها کمی آب جوش بریزیم و اجازه بدهیم تا با حرارت کم مغز پخت شوند و بعد گوجه فرنگی ها را نیز ۱۰ دقیقه آخر داخل تابه قرار دهیم تا با وجود بخار کباب تابه ای بخارپز شوند و در آخر به همراه نان یا برنج نوش جان کنید.


دستور پخت کباب لقمه ای لبنانی


مواد لازم برای تهیه کباب لقمه ای زعفرانی


۳۰۰ گرم گوشت چرخ کرده

۳ الی ۴ عدد گوجه فرنگی متوسط

۱ عدد پیاز

۱ قاشق غذاخوری سماق

۲ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده

۱ قاشق مربا خوری سرخالی پودر گلپر در صورت تمایل

۳۰ گرم کره

نمک و فلفل به مقدار لازم


مراحل تهیه کباب لقمه ای زعفرانی


1- ابتدا پیازی که داریم رو با سایز ریز رنده کرده و بعد آبش رو کاملا میگیریم. در صورتی که آب پیاز گرفته نشه بعدا کبابمون وا میره پس دقت کنین تا آب پیاز رو کاملا بگیرین.

2- حالا گوشت چرخ کرده که به نظر من بهتره کمی چرب در نظر بگیرین تا کبابتون لذیذ تر بشه رو به پیاز اضافه کرده و نمک، پودر گلپر در صورت تمایل و فلفل رو هم بهشون اضافه میکنین.

3- بعد مواد رو خوب و با حوصله ورز میدین یکی دیگه از شروط وا نرفتن کباب هم خوب ورز دادنشه پس حدود ۵ دقیقه مایه کباب رو ورز میدیم و بعد برای نیم ساعت مایه کباب رو داخل یخچال میذاریم.

4- حالا دونه دونه به کباب ها شکل میدیم و بعد از شکل دادن هم خوب داخل دستمون به هم فشردشون میکنیم تا منسجم بمونن و در نهایت داخل ماهیتابه ای که فقط کمی کفش رو چرب کردیم میچینیمشون. این مقدار مایع کباب تقریبا ۸ عدد کباب لقمه ای بهمون میده.

5- حالا ماهیتابه کباب رو روی حرارت ملایم میذاریم و در ماهیتابه رو هم میبندیم.

6- بعد از حدود ۵ دقیقه کباب ، آب میندازه.

7- حالا روی سطح کباب سماق پاشیده و باز در ماهیتابه رو میذاریم تا ۵ دقیقه دیگه بپزه.

8- بعد کباب ها رو برمیگردونیم و روی سطح طرف دیگشون هم سماق میپاشیم و گوجه هایی چهار قاچ کرده و بهشون نمک پاشیدیم و کره رو هم بهشون اضافه میکنیم و بعد مجددا در ماهیتابه رو میذاریم تا حدود یه رب دیگه کباب ها بپزن.

9- در ۱۰ دقیقه نهایی هم زعفرون رو روی همه کباب ها میریزیم و باز در ماهیتابه رو میبندیم.

10- حالا دیگه کباب لقمه ای ما حاضره و به نظر من بهتره این کباب رو کمی آب دار سرو کنین.

11- در نهایت کباب زعفرونی و لذیذمون رو با برنج سرو میکنیم … نوش جان


طرز تهیه کباب فلفلی مشهد تابه ای مازندران جوجه فلفلی مرغ  xvc jidi  fhf tgtgd


کباب فلفلی یکی از انواع کباب های ساده و خانگی ایرانی است که با مواد متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با مطلب طرز تهیه کباب فلفلی همراه باشید.


طرز تهیه کباب دیگی گیلانی مشهدی مرغ مجلسی مازندران دونفره ترکیه با سیب زمینی xvc jidi fhf nd d


کباب دیگی یکی از انواع کباب های سنتی ایرانی است که در گذشته با دیگ های سفالی تهیه می شده است، برای مشاهده این آموزش در ادامه با مطلب طرز تهیه کباب دیگی همراه باشید.


طرز تهیه کباب چنجه گیلانی فوت و فن ترش با کیوی با سیخ چوبی در فر در ماهیتابه xvc jidi  fhf  k i


کباب چنجه یکی از انواع کباب های سنتی ایرانی است که با گوشت گوساله یا گوسفندی تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی سنتی در ادامه با مطلب طرز تهیه کباب چنجه همراه باشید.