طرز تهیه شربت آلبالو خانگی با هسته در بطری

خواص بی نظیر شربت آلبالو برای سلامتی

شربت آلبالو خوشرنگ و طبیعی علاوه بر مقابله با گرمازدگی، در درمان ناراحتی‌های کبد، ورم معده و روده، ورم و التهاب کلیه و نارحتی‌های مثانه بسیار مفید است. 

آلبالو از انواع میوه های خوشمزه و ضد سرطان است که همین خاصیت آلبالو باعث شده است که بیشتر افراد تمایل داشته باشند این میوه را در همه فصل های سال مصرف کنند.

شربت آلبالو با طعم نعنا زنجبیل

مواد لازم :

آلبالو : یک کیلوگرم

شکر: ۲ کیلوگرم 

آب: یک لیوان

وانیل: یک قاشق چایخوری

آب زنجفیل تازه رنده شده: چند قطره

۳ تا چهار شاخه نعنا تازه و شسته شده

رنده پوست لیمو ترش: ¼ قاشق چایخوری


طرز تهیه :


ابتدا آلبالوها را بشورید و هسته‌شان را بگیرید. هم با دستگاه هسته‌گیر و هم با دست به راحتی می‌توانید هسته آلبالوها را جدا کنید.

سپس به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت آلبالوها را در شکر بخوابانید. در این مدت حتما مخلوط آلبالو و شکر را در یخچال نگهداری کنید.

در مرحله بعد، در یک قابلمه تمیز لعابی ( قابلمه لعابی برای تهیه تمام شربت‌ها مناسب‌تر است) مخلوط شکر و آلبالو را بریزید و یک لیوان آب اضافه کنید.

حرارت شعله برای درست کردن شربت آلبالو باید متوسط باشد. شعله خیلی کم رنگ شربت را تیره و شعله خیلی زیاد رنگ آن را قهوه‌ای می‌کند.

شربت را مرتب هم بزنید و به مدت ۴۰ دقیقه روی حرارت متوسط نگه دارید تا حسابی غلیظ شود و قوام پیدا کند.

برای این‌که یک شربت شفاف داشته باشید بعد از ۴۰ دقیقه یا بیشتر ( تا زمانی که شربت قوام پیدا کند) محتویات درون قابلمه را در یک ظرف تمیز آبکش کنید و شربت حاصله را در یک شیشه تمیز بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

آلبالوهای داخل آبکش را فشار ندهید چون رنگ شربت کدر می‌شود. باقی مانده آلبالوها را دور نریزید. با این آلبالوها مربای آلبالو درست کنید.

طرز تهیه شربت آلبالو

طرز تهیه شربت آلبالو تصویری خانگی با هسته در بطری زمان پخت خانم گل آور مرحله به مرحله غلیظ شدن xvc jidi avfj Hgfhg

«شربت آلبالو» از جمله ترفندهای قدیمی مادربزرگ‌ها برای درمان گرمازدگی در روزهای گرم تابستان است. این در حالی است که آلبالو چه به صورت میوه تازه و چه به صورت شربت و حتی آلبالو پلو از قدیم‌الایام بسیار برای درمان گرمازدگی و پیشگیری از گرمازدگی در فصل تابستان توصیه شده است.

شربت آلبالو یکی از انواع شربت های بسیار پر طرفدار در سراسر جهان است که برای تهیه انواع نوشیدنی ، کیک و دسر مورد استفاده قرار می گیرد. برای مشاهده این آموزش با وبلاگ سوآپ همراه باشید.


همچنین ببینید : طرز تهیه شربت گلاب زعفران با گل محمدی آبلیمو یا بیدمشک

مواد لازم برای ۶ نفر
آلبالو۱۵۰ گرم
شکر۳۰۰ گرم
آب ولرمنصف لیوان

دستور تهیه شربت آلبالو

مرحله اول

ابتدا برگ ها و دم های آلبالوها را جدا می کنیم و پس از شستشو آنها را را داخل آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی شان خارج شود. در ادامه با دستگاه هسته گیر هسته های آلبالو را خارج می کنیم و آلبالو ها را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله دوم

در صورتی که دستگاه هسته گیر در دسترس ندارید می توانید قسمت بالایی آلبالوها را با یک کارد کوچک یک برش کوچک بزنید سپس با فشار دست هسته آلبالو ها را خارج کنید. در ادامه شکر را لا به لای آلبالو ها می ریزیم و قابلمه را در یخچال قرار می دهیم.

مرحله سوم

آلبالوها باید به حدی در یخچال بمانند که آب بیندازند ، برای این منظور حداقل ۶ ساعت زمان لازم است تا آلبالوها به خوبی آب بیندازند. می توانید برای راحتی کار شب آلبالوها را آماده کنید و در یخچال قرار دهید تا صبح بتوانید شربت را درست کنید و معطل نشوید.

مرحله چهارم

پس از اینکه آلبالوها به خوبی آب انداختند آنها را از یخچال خارج می کنیم ، سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و نصف لیوان آب ولرم را ضاافه می کنیم. حالا با یک قاشق چوبی آلبالو را به خوبی هم می زنیم تا شکر به طور کامل در آب موجود در قابلمه حل شود.

مرحله پنجم

حرارت زیر قابلمه باید ملایم باشد زیرا اگر خیلی کم باشد رنگ شربت تیره می شود و اگر بیش از حد زیاد باشد باعث می شود که آلبالو ها بسوزند و طعم شربت بدمزه شود. حالا باید به مدت ۱۵ دقیقه دیگر اجازه دهیم شربت روی حرارت بماند تا به غلظت مناسب برسد.

مرحله ششم

توجه داشته باشید که هنگام جوشیدن آلبالو ها ممکن است روی شربت کف جمع شود که توصیه می کنیم حتما با یک قاشق کف های روی شربت را جمع کنید و دور بریزید. پس از گذشت ۱۵ دقیقه قابلمه شربت را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم.

مرحله هفتم

حالا مخلوط آلبالو و شربت را صاف می کنیم سپس شربت به دست آمده را داخل یک ظرف مناسب ریخته و در یخچال نگهداری می کنیم. این شربت چون دارای غلظت بالایی می باشد باید در زمان مصرف با مقداری آب مخلوط شود.

مرحله هشتم

به طور مثال یک پنجم لیوان را با شربت پر می کنیم و باقی آنرا آب سرد می ریزیم، سپس ترکیب کرده و سرو می کنیم. نکته مهم در مورد باقیمانده آلبالوها داخل قابلمه این است که به هیچ وجه میوه آلبالوی باقیمانده از شربت را دور نریزید.

 

مرحله نهم

زیرا می توانید از آنها برای تهیه مربای آلبالو، آلوچه ترش و یا غذای سنتی و پر طرفدار آلبالو پلو استفاده کنید. اگر می خواهید شربت را به مدت طولانی بیش از چند ماه نگهداری کنید حتما آنرا در ظرف مناسب قرار داده و در فریزر نگهداری کنید.

نکات تهیه شربت آلبالو

شربت آلبالوی ترش

اگر مایلید شربت آلبالو شما خیلی شیرین نباشد می توانید مقدار شکر را کمتر در نظر بگیرید. مقدار شکر برای تهیه شربت آلبالو یک به دو است یعنی اگر ۱۰۰ گرم آلبالو دارد باید از ۲۰۰ گرم شکر برای تهیه شربت استفاده کنید. برای اینکه شربت شما ترش تر باشد می توانید برای هر ۱۰۰ گرم آلبالو ۱۰۰ یا ۱۵۰ گرم شکر استفاده کنید.

شکرک زدن شربت آلبالو

حرارت زیاد

در صورتی که شربت آلبالو با حرارت بالا درست شود امکان این وجود دارد که پس از قرار دادن در یخچال شکرک بزند. در صورتی که شربت شما شرکر زد می توانید مقداری آب جوش به ان اضافه کرده و مجددا انرا چند دقیقه بجوشانید تا شکرک موجود در شربت رفع شود.

شکر زیاد

یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود شربت آلبالو شکرک بزند این است که شربت بیش از حد شیرین باشد و شکر استفاده شده در ان زیاد باشد. در صورتی که که می خواهید شربت شما خیلی شیرین باشد حتما در مراحل اخری پخت یک قاشق غذاخوری آب لیمو به ان اضافه کنید تا از شکرک زدن ان جلوگیری کند.

غلیظ شدن شربت آلبالو

برای اینکه شربتی غلیظ و قوام دار داشته باشید حتما اجازه دهید که شربت روی حرارت به غلظت خوبی برسد سپس آنرا از روی حرارت بردارید. به دلیل اینکه این شربت با آب مخلوط و سرو می شود نگران کم شدن شربت نباشید و بگذارید غلظت آن به حد کافی برسد.


فوت و فن‌ها

اضافه کردن وانیل به شربت آلبالو طبیعی و خانگی الزامی نیست. بعد از این‌که شربت درست شد طعم آن را بچشید و اگر عطر مورد نیازتان را نداشت وانیل را به آن اضافه کنید. اغلب طعم ترش و شیرین شربت آلبالو را می‌پسندند و نیازی به وانیل نیست

برای گرفتن سردی شربت آلبالو طبیعی و خانگی کمی زنجفیل تازه رنده کنید و آب آن را با پارچه تنظیف بگیرید. در اواخر پخت شربت آلبالو و قبل از آبکش کردن چند قطره از این آب زنجفیل را به شربت اضافه کنید.

سه تا چهار شاخه نعنای تازه و شسته شده را حین پخت شربت آلبالو داخل قابلمه بیندازید تا شربت آلبالوی شما ضمن حفظ طعم بی‌نظیرش، عطر خوش نعنا را هم به خودش بگیرد. در این صورت یک شربت آلبالوی خوش طعم و عطر خواهید داشت.

بهتر است از شعله پخش کن برای درست کردن شربت استفاده کنید تا شربت شما روی حرارت متوسط و یکنواخت عطر و طعم و قوام خوبی پیدا کند.

به اندازه ¼ قاشق چایخوری رنده پوست لیمو بو و عطر بی‌نظیری به شربت آلبالو می‌دهد. در اواخر پخت شربت، رنده پوست لیمو را به آن اضافه کنید.

اگر شربت آلبالو را با آلبالوی اول فصل که هنوز خیلی نرسیده و رنگ روشنی دارد درست کنید، رنگ مربا و شربت آلبالو شما قرمز روشن و تند و مزه‌ آن مقداری ترش خواهد بود و برعکس اگر با آلبالوی رسیده درست کنید، رنگ شربت آلبالو تیره و طعم ترش آن کمتر خواهد بود.

از آلبالو های باقی منده در تهیه شربت آلبالو می توانید برای تهیه مربای آلبالو استفاده نمایید.


همچنین ببینید : طرز تهیه کباب تابه ای مرغ چرخ کرده خوشمزه


توجه داشته باشد که اگر شربت به خوبی قوام نیامد شربت آلبالو ترش می شود.


شربت آلبالو را اگر با حرارت زیاد بجوشانید شکرک می زند.

اگر شربت را بر روی حرارت زیاد گاز بجوشانید رنگ شربت قهوه ای می شود و اگر شربت آلبالو را بر روی حرارت کم گاز تهیه نمایید رنگ شربت تیره و بد رنگ می شود.


بعد از خنک شدن شربت آلبالو می توانید مقداری از شربت را در لیوانی بریزید و سپس بقیه لیوان را با آب سرد و یخ پر کنید و هم چنین برای تزیین لیوان شربت آلبالو می تواند آلبالو های تازه و بدون هسته را حلقه حلقه نمایید و سپس آن ها را به همراه یخ در درون پارچ و یا لیوان شربت قرار دهید.


یکی از غذاهایی که در ایران باستان به همراه این شربت سرو می شده است کباب چنجه بوده است و فقط کسانی می توانستند کباب چنجه را به همراه شربت آلبالو میل کنند که دارای ثروت زیادی بوده اند.