طرز تهیه کیک اسفنجی نرم و لطیف با چند دستور

طرز تهیه کیک اسفنجی نرم و لطیف

طرز تهیه کیک اسفنجی در توستر برای 6 نفر مرحله به مرحله بدون فر شکلاتی با ماست خامه ای سه رنگ xvc jidi d hstk d

کیک اسفنجی یکی از محبوب ترین کیک ها در سراسر جهان است که بیشترین استفاده آن در صنایع شیرینی پزی می باشد. کیک اسفنجی در شیرینی پزی و تهیه انواع کیک های مناسبتی به عنوان کیک پایه شناخته می شود، البته کیک اسفنجی را در کنار نوشیدنی های گرم برای میان وعده و عصرانه نیز تهیه می کنند. کیک اسفنجی به صورت پیش فرض با طعم وانیلی تهیه می شود، اما به سلیقه خود می توانیم با اضافه کردن مواد دیگر طعم آنرا تغییر دهیم. مثلا اگر بخواهیم این کیک خوشمزه را به صورت کاکائویی درست کنیم، می توانیم مقداری از آرد را کم کنیم و به جای ان از پودر کاکائو استفاده کنیم، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با وبلاگ سوآپ همراه باشید.

--------------------------------------------------------------------------------------

همچنین ببینید : طرز تهیه کیک خیس ترکیه ای خوشمزه و مخصوص

--------------------------------------------------------------------------------------

مواد لازم برای ۴ نفر

آرد سفید ۲٫۵ لیوان

شیر ۱ لیوان

تخم مرغ ۵ عدد

شکر ۱٫۵ لیوان

وانیل ¼ قاشق چایخوری

بکینگ پودر ۱٫۵ قاشق چایخوری

دستور پخت کیک اسفنجی

مرحله اول

اولین مرحله برای تهیه کیک اسفنجی آماده کردن فر می باشد تا زمان آماده شدن مایع کیک برای گرم شدن فر معطل نشویم ، یکی از نکات مهم در مورد کیک اسفنجی این است که به هیچ وجه مایه کیک پس از آماده شدن نباید معطل بماند زیرا ممکن است به اندازه کافی پف نکند.

مرحله دوم

برای تهیه کیک ساده ابتدا سفیده و زرده تخم مرغ ها از هم جدا می کنیم و در دو کاسه جداگانه می ریزیم. در ادامه زرده های تخم مرغ را به همراه شکر و وانیل داخل یک ظرف جادار می ریزیم و مواد را خوب هم می زنیم تا مایه ای با رنگ کرمی و حالتی کشدار به دست بیاید.

مرحله سوم

در این مرحله سفیده های تخم مرغ را با همزن برقی خوب هم می زنیم تا کاملا کف کنند و حجم شان زیاد شود. در این مرحله باید سفیده های تخم مرغ را به حدی بزنیم که زمانی که کاسه را برگرداندیم سفیده ها روی زمین نریزد.

مرحله چهارم

در این مرحله شیر را به ظرف حاوی زرده های تخم مرغ اضافه می کنیم و در ادامه سفیده های تخم مرغ را نیز کم کم اضافه می کنیم و خیلی آرام مواد داخل ظرف را مخلوط می کنیم تا یکدست شوند. پس از یکدست شدن مواد باید آرد را اضافه کنیم.

مرحله پنجم

برای این منظور آرد سفید را دو مرتبه الک می کنیم تا کاملا صاف و یکدست شود. این کار باعث می شود که زمان مخلوط کردن آرد با دیگر مواد ، آرد کمتر به شکل گلوله شود. پس از الک کردن آرد بکینگ پودر را به آن اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند.

مرحله ششم

در این مرحله آرد را کم کم به مواد دیگر اضافه می کنیم و هم می زنیم تا آرد گلوله نشود. اگر آرد را به صورت یک جا داخل ظرف بریزید احتمال گلوله شدن ارد در کیک بسیار زیاد می شود ، پس در این مرحله کمی با صبر مواد را هم بزنید تا در پایان کیک بهتری داشته باشید.

مرحله هفتم

پس از اینکه تمام آرد را به دیگر مواد اضافه کردیم مواد را کمی مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند. در ادامه قالبی که برای پخت کیک آماده کرده ایم را با کمی روغن مایع چرب می کنیم. البته می توانید از کاغذ روغنی هم برای جلوگیری از چسبیدن کیک به قالب استفاده کنید.

مرحله هشتم

پس از آماده شدن قالب مایه کیک را به صورتی دورانی داخل قالب بریزید. در ادامه قالب کیک را داخل فر که با ۱۸۰ درجه سانتیگراد از قبل گرم کرده ایم قرار می دهیم تا اماده شود. برای اماده شدن کیک اسفنجی حدود ۴۰ تا ۴۵ دقیقه زمان نیاز است.

مرحله نهم

البته به این دلیل که دمای فرهای مختلف با هم متفاوت است پس از ۳۰ دقیقه کی را بررسی کنید تا کیک بیش از حد در فر نماند و خشک نشود. یک روش قدیمی برای اینکه متوجه شوید کیک پخته است یا خیر وجود دارد که آن استفاده از خلال دندان است.

مرحله دهم

زمانیکه که کیک را از فر خارج کردید یک خلال دندان داخل بدنه کیک فرو کنید اگر مایه کیک به خلال دندان نچسبید کیک شما مغز پخت شده است. پس از اینکه کیک را از فر خارج کردید اجازه دهید کمی خنک شود سپس آنرا از قالب خارج کنید.

دستو دوم : کیک کاسوترا

اگر با طرز تهیه کیک کاسوترا یا کاستیل آشنایی ندارید، بد نیست بدانید که این کیک خوشمزه با آرد نان درست می شود و طرز تهیه و پخت آسانی دارد. اما پیش از معرفی طرز تهیه کیک کاسوترا (Kasutera) می‌خواهیم کمی در مورد تاریخچه آن صحبت کنیم. در قرن ۱۶ میلادی تاجران پرتغالی اولین کسانی بودند که ژاپنی‌ها را با طرز تهیه کیک کاسوترا آشنا کردند.

در واقع دستور پخت کیک محبوب کاسوترا از کیک Pão de Castela گرفته شده که به معنی نانی از منطقه کاستیل است، اما ژاپنی‌ها کار را برای خود راحت کرده و برای این کیک خانگی اسفنجی پرطرفدار نام کاسوترا را انتخاب کردند.

کاسوترا یک کیک با بافتی اسفنجی، نرم و نسبتا مرطوب است که در فرمول اصلی و ژاپنی آن از Mizuame ( شربت نشاسته تهیه شده از مالت و برنج) استفاده می شود، اما چون پیدا کردن این نوع شربت در جایی به غیر از ژاپن ممکن نیست، قصد داریم تا طرز تهیه کیک کاسوترا با عسل را به شما توضیح دهیم.

آماده کردن استادانه مرینگ

برای شروع می‌توانید سفیده و زرده تخم مرغ را یک جا هم زده و یا جداگانه آنها را هم بزنید. اما اگر مجزا از هم این کار را بکنید، بافت و نرمی کیک خیلی بهتر خواهد شد. به همین خاطر یک ظرف بزرگ که ۴ تا ۵ سفیده تخم مرغ هم نزده در آن جا شود را انتخاب کنید.

بدون اضافه کردن روغن آنرا بر روی بخار آب گرم بگیرید تا دمای سفیده‌ها به چیزی در حدود ۴۰ درجه سانتیگراد برسد. با انجام این کار سریعتر به مخلوط دلخواه می‌رسید. سپس با درجه کم یا متوسط همزن برقی آنرا به خوبی مخلوط کنید.

زمانی که حجم سفیده زیاد شد، به آهستگی شکر به آن اضافه کنید. ترکیب این دو، حجم مخلوط را بیشتر کرده و یک خامه سفید رنگ به شما تحویل می‌دهد و با میکس بیشتر،این خامه meringue غلیظ تر می شود، اما بیش از حد از همزن برقی استفاده نکنید تا خامه خیلی سفت نشود.

نوبت اضافه کردن زرده ها

حالا نوبت این رسیده که تک تک زرده ها را به خامه همزده شده اضافه کنیم. در این مرحله بهتر است همزن را خاموش کرده و با اضافه کردن یک به یک زرده ها شروع به همزدن خامه به صورت دستی کنیم. چون اگر همه زرده ها با هم ریخته شوند، مرینگ کیک باد کرده و حباب های بزرگی ایجاد می شود.

طعم خوش عسل

حالا، مقدار عسل دلخواه را اضافه کرده و با کمی صبر در یک جهت مرینگ را هم بزنید. فقط مقدار زیادی عسل اضافه نکنید، چون حالت چسبندگی خمیر زیاد می شود.

آرد نان کیک ساز

به آرامی آرد نان را با خمیر مخلوط کرده و در یک جهت آنرا با همزن برقی مخلوط کنید. آنقدر این کار را ادامه دهید تا هیچ توده آرد مخلوط نشده ای دیده نشود. بهتر است برای مدیریت بهتر اوضاع اول نصف آرد را ریخته و هم بزنید و سپس الباقی را به خمیر اضافه کنید.

اضافه کردن شیر تازه

اکنون نوبت به اضافه کردن شیر می رسد. شیر را به خمیر اضافه کرده و آنقدر هم بزنید تا مایع کیک کاسوترا نرم و یکدست شود. فقط بهتر است با یک کفگیر سیلیکونی دوره های ظرف را چک کنید تا آرد مخلوط نشده ای باقی نمانده باشد. اگر حباب های بزرگی در مایع کیک کاسوترا می بینید، فقط کافیست تا کمی ظرف را بلند کرده و با احتیاط به روی میز بکوبید تا حباب ها از بین بروند. البته اگر با سرعت کم و صبر عمل هم زدن را انجام دهید، حبابی در مایع کیک کاسوترا دیده نخواهد شد.

ریختن مایع کیک کاسوترا از ارتفاعات!

محیط قالب کیک را با کاغذ مخصوص کیک پزی پوشانده و به آرامی و با احتیاط خمیر را از فاصله ۳۰ سانتی به سمت قالب سرازیر کنید. این کار باعث می شود تا حباب های احتمالی مایع کیک کاسوترا از بین بروند و بافتی حرفه ای و یکدست را به کیک خوردنی و خوشمزه شما بدهد.

فقط یادتان باشد که باید در حدود ۶۰ درصد از فضای قالب با خمیر کیک کاسوترا پر شود، تا فضای کافی برای پف کردن در داخل فر باقی بماند و برای اینکه کاغذ کیک تحت حرارت آتش نگیرد، یک فویل آلومینیومی بر روی ظرف بکشید.

پختن کیک کاسوترا تا حد کمال

قبل از قرار دادن قالب کیک کاسوترا در فر، آنرا با درجه ۱۶۰ سانتیگراد گرم کنید و برای از بین بردن آخرین حباب های بازمانده، چند بار ظرف حاوی مایع را بر روی میز بکوبید. قالب کیک را در بخش پایینی فر گذاشته و برای ۵۰ دقیقه در دمای ۱۶۰ درجه سانتی گراد آنرا بپزید.

اگر در ده دقیقه پایانی، روی کیک کاسوترا به رنگ قهوه ای تیره در نیامده بود، درجه فر را به ۲۰۰ برسانید. در آخر می توانید برای اطمینان از پخت کامل کیک کاسوترا، یک سیخ چوبی در داخل آن فرو کنید، اگر بعد از بیرون آوردن چیزی به آن نچسبیده باشد، کیک اسفنجی شما کاملاً پخته است.

شما می توانید این کیک را برای ۵ روز در یخچال و یا یک ماه در فریزر نگه داشته و هر وقت خواستید آنرا گرم و با چای و یا قهوه نوش جان کنید.

دستور سوم : کیک گلاب

مواد لازم:

  • آرد ۲ پیمانه
  • شکر ۱ پیمانه
  • تخم‌مرغ ۴ عدد
  • گلاب ۱/۲ پیمانه
  • شیر ۱/۲ پیمانه
  • روغن مایع ۱/۲ پیمانه
  • بکینگ پودر ۲ قاشق چای‌خوری
  • وانیل ۱/۸ قاشق چای‌خوری
  • زعفران  به میزان دلخواه
  • هل به میزان دلخواه

طرز تهیه:

ابتدا فر را روشن کنید تا گرم شود. آرد و بکینگ پودر را مخلوط و سه بار الک کنید. تخم‌مرغ‌ها، شکر و وانیل را داخل ظرف بریزید و با همزن خوب هم بزنید تا کرم رنگ و کشدار شود. اگر عطر و طعم هل را دوست دارید می‌توانید کمی هل سائیده شده را نیز با این مواد هم بزنید.

گلاب، شیر و روغن را به مواد اضافه کنید و در حدی که مخلوط شوند هم بزنید. در این مرحله می‌توانید مقداری زعفران نیز به مواد اضافه کنید. آرد و بکینگ پودر الک شده را کم کم به مواد اضافه کنید و به صورت دورانی هم بزنید.

کف قالب مورد نظر را چرب کنید، کاغذ روغنی بگذارید و مواد را در قالب بریزید. کیک را در فر با دمای ۱۸۰ درجه قرار دهید. ۳۰-۴۵ دقیقه بعد، از پخته شدن کیک مطمئن شوید و آن را از فر خارج کنید. پس از خنک شدن کیک آن را از قالب جدا کنید

و با خامه، گل سرخ یا مواد دلخواهتان تزِین کنید. کیک گلاب خوشمزه را نوش جان کنید. فوت کوزه‌گری: پخت کیک بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان می‌برد. بعد از ۳۰ دقیقه حتما به کیک سر بزنید و با استفاده از خلال از پخته شدن آن مطمئن شوید.

مطالب مرتبط :

منابع :

  • cakeekhooneh.com
  • dorkam.com
  • chishi.ir